Fijnschilder die op hyper-realistische wijze zijn voorstellingen uitwerkt met groot technisch vakmanschap.
De Jaegher noemt zich zelfverzekerd een beoefenaar van het fijn schilderkunstig realism.
Waarschijnlijk denkt hij daarbij aan wat Carel van Mander in zijn ‘Het Schilder-Boeck’ (1604) verstaat onder het afbeelden van ‘Stilstaande dinghen naer het leeven’.
Het valt overigens nog te bezien in hoever De Jaeghers sympathieke zelfomschrijving als realist steek houdt. Als hij met realism bedoelt dat hij schildert wat hij ziet, dan klopt dat in grote lijnen. Maar als men onder realism een stijl verstaat die naar de werkelijkheid toestapt om zich daaraan, hoe ook, schilderkunstig aan te passen – dan groeien de twijfels.
De Jaegher beweegt zich juist niet naar de werkelijkheid. Hij manipuleert – dat woord heeft in deze context niets pejoratiefs – ze door haar ingrediënten of samenstellende elementen te isoleren in een nieuwe, eigenzinnige constellatie die vervolgens in verf en kleur ‘acribisch’ wordt weergegeven.
De Jaeghers realism staat derhalve allereerst in dienst van een geavoueerd esthetisch doel; trouw aan de oorspronkelijke werkelijkheid is enkel het middel daartoe.
Frans Boenders
‘ACRIBISCH’… Kijk niet alleen naar wat ik schilder maar ook hoe ik schilder…
De uiterste nauwgezetheid en de hoogste finesse wat betreft de uitgewerkte details in olieverf vereisen een grote bekwaamheid en discipline bij de uitvoering. Met behulp van de fijnste marterharen penselen werkt de fijnschilder ei zo nabij de grenzen van het microscopische.
Realistisch fijnschilderen is onwaarschijnlijk tijdrovend en arbeidsintensief. Zulke schilderijen dienen dan ook met monnikengeduld afgewerkt te worden.
De fijnschilder moet beschikken over een vaste hand, oog hebben voor detail en de precieze weergave ervan, feilloos kunnen tekenen, de kleuren goed mengen, in lagen werken, de droogtijd van de onderste lagen kunnen afwachten – vooraleer verder te gaan met de overschildering; kortom, heel geduldig en gedisciplineerd werken. Hoe vlugger je werkt des te minder fijn het resultaat. Fijnschilders doen er alles aan om, zelfs van heel dichtbij, zo precies te schilderen dat de verfstreek bijna niet, liefst helemààl niet meer te zien is, en dat de verf op niets anders lijkt dan wat er staat afgebeeld.