Merab Surviladze

Title text

Geboren in Tbilisi, Georgië, studeerde hij aan de kunstacademie daar.
Hij bracht zijn hele jeugd door omringd door kunstenaars en creëerde een originele versie van abstracte schilderkunst die conceptueel gebaseerd is op de metafoor van de schaduw. Chaos en spontane spontane beweging openbaren zich als een hoofdmotief uitgedrukt in verschillende formaten of intensiteiten.
Merabs expressieve kunst dompelt de kijker in een soort enigma: het visuele aspect is onvoorspelbaar. Op eerste gezicht zien de doeken er hetzelfde uit, alsof we naar verschillende variaties op een thema kijken, maar dan ontdekken we verhalende elementen van verschillende inhoud.
De kunstenaar stelt vragen over de eigenheid van schaduwen en hun mogelijke betekenissen: wat gebeurt er met het lichaam als het een schaduw wordt? Is de schaduw onafhankelijk van het lichaam? In deze retoriek houdt de kunstenaar zich bezig met de oneindige mogelijkheden van mogelijke composities. Compositie is daarom een cruciaal punt in de kunst van de schilder. Het helpt hem om zijn dramatische kant uit te drukken, die vaak moeilijk over te brengen is. Door ruimte, lichamen en schaduwen samen te voegen, raakt hij aan essentiële zaken.
Merab wil een ruimte laten zien die echt is, maar een bepaalde uitdrukking nodig heeft om het duidelijk te maken.
In 2019 nam Merab op uitnodiging van het Europees Cultureel Centrum deel aan de tentoonstelling “PERSONAL STRUCTURE” in het kader van de Biënnale van Venetië.